CO2 besparing periode 1 juni 2017 - 31 december 2017 door inzet E-bike voor zakelijke kilometer (doel 515.000 gr = 4.000 km)

Sinds begin juni 2017 heb ik een ebike aangeschaft met als doel om zakelijke ritten binnen een straal van 30-35 km van Assen op de fiets af te leggen. Als frequent wielrenner had ik toch enige weerstand om een ebike aan te schaffen. Echter, fietsen is voor mij een zekere vorm van mediteren; om mijn gedachten op de rit te zetten en vervolgens op kantoor de opgedane ideeën uit te werken en uitgerust thuis te komen. In die zin heb ik het ook nodig, waarbij afgelopen jaren het gebruik van mijn racefiets voor zakelijke km beperkt bleef, mede omdat douchen niet altijd mogelijk is. Met mijn zoektocht ben ik begonnen met enkele proefritten op de speedpedelec (45 km/uur variant). De snelheid geeft een kick maar uiteindelijk toch gekozen voor een gewone ebike, een Specialized Vado Turbo 4.0 om precies te zijn. Redenen:

  • tijdswinst van een speedpedelec met afstanden rond de 30 km is beperkt;
  • actieradius van een speedpedelec is kleiner;
  • voor de speedpedelec geldt een helmplicht, ook als je minder snel gaat;
  • met een speedpedelec moet je in de stad tussen de stinkende en sneller rijdende auto’ s fietsen (onveilig) en
  • last but not least, met een koerssnelheid van 25 km/uur kun je meer genieten van het landschap.

Ondertussen nu 2.000 km erop zitten (stand 18 oktober 2017) en het bevalt nog altijd prima. Ook voor mijn klus bij de provincie Groningen, als projectleider van de kwaliteitsgidsgroningen al vele ritjes Assen-Groningen gemaakt. Overigens heb ik mij tijdens meerdere ritten afgevraagd wat de toegevoegde waarde is van de fietssnelweg Assen-Groningen? Er zijn namelijk voldoende wegen die in zekere zin een rechtstreekse verbinding vormen tussen Assen-Groningen en enige variatie is ook niet verkeerd. Wel is bij binnenkomst aan de kant van Groningen-Zuid het nodige te verbeteren. Daarbij komt dat het gebruik van de ebike’s als maar toeneemt. Vanuit dat oogpunt zou een fietssnelweg in de toekomst wel een toegevoegde waarde kunnen hebben waarbij ik dan ook een oproep doe om de voorrangssituatie in de steden bij de fietsers neer te leggen. In ieder geval, ik kan ondertussen het gebruik van een ebike voor zakelijke kilometers aanbevelen en ik ben benieuwd hoe mij het gebruik in de winter gaat bevallen. Update daaromtrent volgt. t.z.t.