CO2 besparing periode 1 juni 2017 - 31 december 2017 door inzet E-bike voor zakelijke kilometer (doel 515.000 gr = 4.000 km)

Sinds juni 2017 heb ik een e-bike met als doel zakelijke ritten binnen een straal van 30-35 km van Assen op de fiets af te leggen. Uit de auto, in beweging! Fietsen is voor mij een zekere vorm van mediteren. Het stelt mij in staat mijn gedachten op een rij te zetten, daarvan tijdens mijn werk de vruchten te plukken en na een werkdag uitgerust thuis te komen. Als frequent wielrenner had ik aanvankelijk enige weerstand om een e-bike aan te schaffen. Vanwege praktische bezwaren bleef het gebruik van mijn racefiets voor zakelijk verkeer echter zeer beperkt. Door het gebruik van een e-bike zijn die bezwaren (grotendeels) weggenomen.

Mijn zoektocht is gestart met enkele proefritten op de speedpedelec (45 km/uur variant). De snelheid daarvan geeft een kick maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een gewone e-bike, een Specialized Vado Turbo 4.0 om precies te zijn. Redenen:

  • tijdswinst van een speedpedelec met afstanden rond de 30 km is beperkt;
  • actieradius van een speedpedelec is kleiner;
  • voor de speedpedelec geldt een helmplicht, ook als je minder snel gaat;
  • met een speedpedelec moet je in de stad tussen de stinkende en sneller rijdende auto’ s fietsen wat mij een onveilig gevoel gaf en
  • last but not least, met een koerssnelheid van 25 km/uur kun je meer genieten van het landschap:)

Inmiddels heb ik 2.000 km afgelegd (stand 18 oktober 2017) en het bevalt nog altijd prima. Ook voor mijn klus bij de provincie Groningen, als projectleider van de kwaliteitsgidsgroningen al vele ritjes Assen-Groningen gemaakt. Overigens heb ik mij tijdens meerdere ritten afgevraagd wat de toegevoegde waarde is van de fietssnelweg Assen-Groningen? Er zijn namelijk voldoende wegen die in zekere zin een rechtstreekse verbinding vormen tussen Assen-Groningen. Wel is bij binnenkomst aan de kant van Groningen-Zuid het nodige te verbeteren. Daarbij komt dat het gebruik van ebikes alsmaar toeneemt. Vanuit dat oogpunt zou een fietssnelweg in de toekomst wel een toegevoegde waarde kunnen hebben waarbij ik ervoor zou willen pleiten om de voorrangssituatie in steden bij fietsers neer te leggen.  Op basis van mijn positieve ervaringen kan ik het gebruik van een e-bike voor zakelijke kilometers zeker aanbevelen.